AKTYWNA TABLICA w Szkole Podstawowej w Olsztynie Rządowy Program Rozwijania Szkolnej Infrastruktury

Program Aktywna Tablica realizowany jest w naszej szkole od września 2018 r. Złożony przez naszą szkołę wniosek został pozytywnie rozpatrzony dzięki temu  szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup dwóch interaktywnych monitorów dotykowych.

Aktywna tablica

Głównym celem przystąpienia do Rządowego programu „Aktywna tablica”  było umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania TIK oraz upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów. W ramach programu nasza szkoła wzbogaciła się o dwa 65 – calowe nowoczesne monitory interaktywne /Monitory interaktywne Avtek Touch Screen 65 Pro3/, które wspaniale urozmaicają lekcje. W dzisiejszej szkole potrzebne są metody aktywizujące ucznia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Monitory, które trafiły do naszej szkoły są lepszą wersją tablicy interaktywnej, na których pracujemy już od wielu lat. Narzędzia cyfrowe z dostępem do Internetu pozwalają na takie działania i stworzyły  warunki do zmiany w sposobach nauczania. Monitory są bardzo chętnie wykorzystywane w trakcie prowadzonych zajęć i sprawiają, że lekcje są ciekawsze, wzrasta też  motywacja uczniów do nauki. Wyposażenie sal w nowoczesne pomoce pozwoliło na zmianę sposobu nauczania poprzez wykorzystanie nowych źródeł informacji m.in. z zasobów internetowych, wprowadzenie ćwiczeń interaktywnych, prezentacji multimedialnych, możliwości prezentacji w formie multimedialnej różnorodnych doświadczeń czy filmów edukacyjnych. Nauczyciele mają możliwość wykorzystywania na zajęciach e-podręczników czy e-ćwiczeń, a także posiadanych przez szkołę zasobów multimedialnych tj. programów dydaktycznych, filmów, muzyki. Nowoczesna technologia pozwoliła również uczniom i nauczycielom na realizację programów przez Internet takich jak np. Internetowy Teatr TVP dla szkół. Nasi uczniowie zyskali większe możliwości  rozwoju poznawczego i społecznego oraz szansę na rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych. Monitor bardzo uatrakcyjnił zajęcia i z pewnością spowodował, że uczniowie bardziej zaangażowali się w wykonywanie zadań. Monitor stał się narzędziem pracy wielu nauczycieli, którzy włączyli multimedia do codziennej pracy. Sprzęt z powodzeniem wykorzystany jest również do pracy w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz zajęć w ramach świetlicy szkolnej. Wykorzystanie interaktywnych pomocy dydaktycznych pozwoliło na prezentowanie treści kształcenia w bardziej interesujący sposób, pozwalając tym samym, na wielozmysłowe odbieranie przez uczniów treści prezentowanych przez nauczyciela. Dzięki zwiększeniu zakresu elementów skutecznego uczenia się (widzenie, słyszenie, mówienie, działanie) nastąpił wzrost dynamiki lekcji, co pozytywnie wpłynęło na poziom zrozumienia oraz przyswajania omawianych przez prowadzącego treści. Ułatwiamy uczniom rozumienie pojęć i tematów abstrakcyjnych, podnosimy ich kompetencje, umożliwiamy rozwój zainteresowań i uzdolnień również w ramach zajęć pozalekcyjnych. Wykorzystujemy w bardziej efektywny sposób posiadane już programy multimedialne oraz postanowiliśmy inwestować w zakup coraz nowszych programów do współpracy z tablicą lub monitorem interaktywnym. Istotną rolę w wykorzystywaniu interaktywnych pomocy dydaktycznych w naszej szkole odgrywa zaangażowanie uczniów w przygotowanie lekcji oraz potrzebnych do niej źródeł. Angażując uczniów w proces tworzenia interaktywnego materiału edukacyjnego, umożliwiamy nabywanie przez nich kluczowych kompetencji, niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym – m.in. myślenia analitycznego oraz umiejętności skutecznego, krytycznego selekcjonowania informacji. Aktywność związana z nowoczesnymi technologiami wpłynęła również na ogromne zaangażowanie koordynatorów i nauczycieli przedmiotu, którzy brali udział w różnego rodzaju szkoleniach i lekcjach otwartych w ramach powstałych sieci współpracy.

Elżbieta Kisiel

Skip to content